FOB (Free Оn Board) – франко-борт

Опис

Постачання вважається виконаним, коли товар вивантажений на борту корабля у вказаному порту. У цей момент ризики і розподіл витрат переходять до одержувачу. Сумісно лише з міжнародними морськими перевезеннями вантажів та річковим транспортом.

Зона відповідальності продавця

У його компетенції знаходиться контроль за безпекою продукції. Слід перевірити вагу, габарити, відповідність кількості накладних, провести упаковку та маркування.

Постачальник бере на себе зобов’язання оформити експорт на митниці, доставити до порту та завантажити на вказаний транспорт. Після цього – надати документи, що підтверджують.

Зона відповідальності покупця

Повинен доставити продукцію з порту відвантаження до місця призначення, включаючи отримання ліцензії на імпорт та транзит.

Особливості застосування

Не следует использовать, если груз передаётся экспедитору до момента попадания на борт корабля (касается контейнерных перевозок, которые обычно привозят на терминал). В этом случае лучше применить пункт FCA.

FOB – Free On Board

Четвертий пункт Інкотермс 2020 називається FOB або Free on Board, що розшифровується як «Вільно на борту».

Що це означає?

Згідно з умовою FOB, постачальник передає продукцію одержувачу тоді, коли вона розміщена на борту судна. Процес оформлення митного експорту, у тому числі сплата мит та зборів, лежить на плечах відправника. Оформлення імпорту товару – турбота одержувача.

Увага:постачальник зобов’язаний не просто перемістити продукцію за поручні корабля, а повністю розмістити її на палубі (або у трюмі, якщо це передбачено контрактом).

Якщо постачальник не в змозі самостійно здійснити навантаження багажу на судно, слід обговорити цей момент з покупцем і, можливо, використовувати інший пункт Інкотермс – FAS. , найнятий покупцем. При цьому продавець самостійно отримує коносамент на прохання сторони, що купує. Витрати та ризики за міжнародне перевезення вантажу лежать на покупці.

Ключові моменти FOB

  • Сторона, що продає, підвозить і завантажує продукцію на корабель до обумовлених у контракті дати і часу. Пошуком транспорту та подальшим транспортуванням товару з-за кордону займається покупець.
  • Ризики покупця починаються відразу, як тільки постачальник завантажив товар на борт та підтвердив це відповідними документами. 
  • Допускаються виключно морські перевезення (багатоцільові судна, загального призначення, суховантажні судна). 
  • Постачальник несе відповідальність за оформлення митного експорту, включаючи сплату податків та позик. Сторона, що купує, вирішує питання, пов’язані з імпортом товару на митниці. 
  • Страхування вантажу не є обов’язковою умовою. Але покупцеві бажано оформити поліс, щоб убезпечити вантаж від псування та втрати під час транспортування.

Особливості застосування FOB

Застосування правила FOB є актуальним, коли необхідно здійснити міжнародну доставку великотоннажного або сухого вантажу. До цієї категорії належать зернові, деревообробна продукція, метали, а також великі партії продукції, упакованої в різну тару: коробки, рулони, мішки та ін.


Біржа вантажоперевезень 40FT радить використовувати цей пункт Інкотермс при перевезенні товарів навалом, що супроводжуються написом “STOWED and TRIMMED”. Це означає, що вантаж був відвантажений на борт і належним чином закріплений.

Продавці люблять використовувати Free on Board, тому що в цьому випадку вони у всіх супровідних документах вважаються відправниками вантажу, що дозволяє легко вирішувати будь-які формальності з банківськими та податковими організаціями.

У ціну FOB, крім підсумкової вартості продукції, також включені митне оформлення експорту, витрати на постачання в порт і відвантаження на борт корабля. Фрахт не враховується.


Ще статті
  1. FCA (Free Carrier) – франко-перевізник
  2. CFR (Cost and Freight) – вартість та фрахт
  3. CPT (Carriage Paid To) – фрахт/перевезення оплачено до