FAS (Free Alongside Ship) – франко вздовж борту судна

Опис

Постачання здійснюється в момент розміщення вантажу на причалі поруч із судном.

Одержувач приймає ризики розподілу витрат у момент вивантаження на причал.

Підходить тільки для перевезення вантажів морем або внутрішнього річкового транспорту.

Зона відповідальності продавця

Повинен перевірити якість продукції, відповідність документації ваги, кількості та розмірів, упакувати та маркувати вантаж. Також дозволити експортні формальності та доставити до порту.

Після доставки – надати отримувачу відповідні документи.

Зона відповідальності покупця

Завантажує товар на корабель, забезпечує транзит та отримання ліцензії на імпорт, доставку до місця призначення.

Особливості застосування

Під час укладання угоди слід точно визначитися з місцем завантаження товару у порту. За доставку до цього місця відповідає постачальник, всі ризики після доставки бере на себе одержувач.

FAS – Free Alongside Ship

Третій пункт Інкотермс 2020 – Free Alongside Ship чи FAS. Розшифровується це, як «Вільно вздовж борту судна»

Що це означає?

Цей пункт розроблений спеціально для контролю за міжнародним перевезенням вантажем морем. Він означає таке: постачальник зобов’язується доставити вантаж до причалу чи доку, де стоїть судно для завантаження.

Пошуком транспорту та організацією перевезення вантажів з-за кордону займається покупець. Продавцю необхідно узгодити час і дату поставки, а також показати покупцеві відповідну документацію, що підтверджує, що багаж на місці.

Якщо сторона, що купує, не має можливості самостійно завантажити товар на корабель, вона може обговорити це питання з постачальником. Якщо останній погодиться, тоді доцільніше використати інший пункт ІнкотермсFOB.

Важливо: згідно з правилом Free Alongside Ship під час постачання вантажу судно має стояти на причалі. Без нього вивантаження товару суворо заборонено. Навіть якщо відвантаження відбудеться, умови правочину вважаються невиконаними.

Ключові моменти FAS

  • Доставка багажу продавцем на причал у строго обумовлений час та дату. Судно, знайдене покупцем, обов’язково має бути на причалі.
  • Ризики одержувача починається у момент відвантаження товару на причал та передачі продавцем супровідної документації.
  • Правило поширюється лише на перевезення товарів морем: на судах багатоцільових, загального призначення, нафтових танкерах і кораблях, призначених перевезення транспорту.
  • Митним оформленням експорту займається сторона, що продає, імпортом – покупець.
  • Страховка не є обов’язковою. Сторони правочину можуть домовитися про придбання страхового поліса, як їм зручно. Більше цього зацікавлений покупець, щоб уникнути ризиків під час транспортування.

Особливості застосування FCA

Даний пункт Інкотермс може застосовуватися у всіх ситуаціях, коли покупець має судно (власне або найняте), і на ньому можна здійснювати логістичні експедиції. Таким чином, умова реалізована виключно для морських перевезень.

В даний час FAS не має високої популярності. Хіба що, коли потрібно транспортувати важку техніку. Щодо більш затребуваних контейнерних морських перевезень, для них вантаж передається перевізнику, а не вивантажується на причалі (застосовується пункт FCA).


Біржа вантажоперевезень 40FT рекомендує використовувати Free Alongside Ship при необхідності транспортування автомобілів, великої побутової та виробничої техніки, сипучої продукції. Погоджуючись на FAS, продавцю слід розуміти, що завжди існують ризики затримки прибуття корабля в порт, що може призвести до зміни планів і незапланованих витрат. Потрібно заздалегідь переконатись, що судно вже стоїть біля причалу.

У ціну FAS входить вартість продукції, оформлення експорту та сплата мит, а також витрати на доставку в порт.


Ще статті
  1. FCA (Free Carrier) – франко-перевізник
  2. CFR (Cost and Freight) – вартість та фрахт
  3. DDP (Delivered Duty Paid) – постачання з оплатою мита